مشاغل مد: استایلیست مد
یکی از عناوین شغلی پر زرق و برق در مد، استایلیست بودن است! یک استایلیست مد بودن به این معنی است که می توانید در طیف وسیعی از صنایع مختلف کار کنید، فرصت سفر داشته باشید و از نزدیک با برخی از شناخته شده ترین افراد در جهان آشنا شوید. از یک استایلیست شخصی برای افراد مشهور برای رویدادها و مناسبت های خاص گرفته تا عکاسی استایل برای برندهای مد روز؛ فرصت ها واقعاً بی پایان هستند.
وقتی افراد مشهور و افراد با سابقه ای را در رویدادها می بینید که شیک به نظر می رسند، اغلب کار یک استایلیست استثنایی است. به عنوان یک استایلیست شخصی ممکن است با بازیگران، مجریان تلویزیون، موسیقی دانان، سیاستمداران یا اینفلوئنسرهای معروف کار کنید.
تبدیل شدن به یک استایلیست مد یکی از مطلوب ترین و پرتقاضاترین مشاغل در این صنعت است. همچنین می تواند بسیار رقابتی باشد، اما، برای کسانی که انگیزه و خلاقیت دارند، فرصت ها وجود دارد! اگر در مورد زیبایی شناسی هیجان زده هستید، در مورد آخرین روندها به روز هستید و به سبک خود اطمینان دارید، حرفه ای به عنوان یک استایلیست مد می تواند برای شما عالی باشد.
استایلیست کیست؟
استایلیست، حرفه ای است که به دنبال شخص یا برند دیگری است. به عنوان یک استایلیست، شما مسئول تمام جنبه های زیبایی بصری یک فرد خواهید بود. شما باید با طراحی و هماهنگی آنچه می پوشند و نحوه پوشیدن آن، یک تصویر انتخاب شده برای شخص ایجاد کرده و حفظ کنید!
شما نه تنها مسئول ایجاد یک لباس بصری جذاب خواهید بود، بلکه باید با الزامات مناسبتها یا رویدادها مطابقت داشته باشد. شما می توانید با هرکسی، از مشهورترین افراد گرفته تا مدل های عکاسی، تا شخصی که فقط می خواهد برای یک رویداد خاص به بهترین شکل ظاهر شود، کار کنید. این بدان معنی است که شما می توانید لباس هایی را برای فرش قرمز، یک عکس مد یا حتی نمایش های یک گروه بچینید. در حالی که باید مطمئن شوید که لباس برای آن مراسم مناسب است، باید مطمئن شوید که آن را به دلایل درستی برجسته کنید.
استایلیست ها در همه جا به کار گرفته می شوند، از مجلات گرفته تا کمپین های تبلیغاتی، کلیپها تا اجرای کنسرت، در مسیرهای مبارزات انتخاباتی سیاسی تا رویدادهای فرش قرمز. معمولاً استایلیست ها به صورت مستقل کار می کنند، با این حال برخی ممکن است در داخل برای برندهای مد یا خرده فروشان کار کنند.
انواع استایلیست:
استایلیست شخصی
تجارت الکترونیک / استایلیست دیجیتال
استایلیست عکاسی
استایلیست نمایش مد
استایلیست محصول
استایلیست سینما/تلویزیون
شما ممکن است انتخاب کنید که در یک زمینه خاص تخصص داشته باشید یا در بخش های مختلف کار کنید. این یک نقش پرسرعت و چالش برانگیز است: ضربالاجلها محدود و استانداردها بالا هستند! شما باید در درگیر بودن با موضوع، حل سریع مشکلات، کار کردن با دیگران و استفاده از مهارت های خلاقانه خود برای تبدیل شدن به یک استایلیست مد شکوفا شوید.
یک استایلیست چه کاری انجام می دهد؟
نقش یک استایلیست بسیار متنوع است. بهعنوان یک استایلیست، میتوانید روی تعداد تقریباً بیپایانی پروژه کار کنید، از عکاسی حرفهای، مجلات، کمپینهای تبلیغاتی، ویدیوهای موسیقی، جلد آلبوم، حضور در برنامههای تلویزیونی، لباسهای صحنه برای یک برنامه یا رویدادهای فرش قرمز و… شما همچنین می توانید به عنوان یک کمد لباس برای یک فیلم یا برنامه تلویزیونی کار کنید و در کنار یک طراح لباس برای شخصیت ها لباس بسازید.
وقتی تعداد مشاغلی را که میتوانید در آن شرکت کنید در نظر میگیرید، جای تعجب نیست که برای موفقیت، باید صنعت مد را مانند کف دست خود بشناسید.
در اینجا خلاصه ای از نقش ها و مهارت های اصلی که ممکن است در شرح شغل استایلیست گنجانده شود آورده شده است:
ماندن در صدر روندها
ماندن در صدر روندهای دنیای استایل ضروری است. برای انجام این کار، باید زمان قابل توجهی را صرف تحقیق در مورد سبک های جدید و همچنین تجزیه و تحلیل چشم انداز صنعت فعلی برای پیش بینی روندهای آینده کنید. این جنبه از نقش می تواند فوق العاده مهم باشد، زیرا بسیاری از مشتریان می خواهند روندها را تعیین کنند و از نظر ظاهر خود جلوتر از روند باشند.
باسیا ریچاردز یک استایلیست مد است که برای افراد مشهور از جمله سلنا گومز و ویکتوریا جاستیس کار کرده است. باسیا در گفتگو با تین ووگ گفت: “من زمان زیادی را با کامپیوتر برای انجام تحقیقات می گذرانم. در حال تحقیق در مورد ظاهرهای مختلف، قرار ملاقات ها، جمع آوری تمام قطعات برای نگاه کردن هستم. زمان زیادی از پشت صفحه نمایش!”
علاوه بر تحقیق آنلاین، باید نمایشهای روی استیج را تماشا کنید، از نمایشگاههای برند بازدید کنید و در رویدادهای صنعت مد شرکت کنید تا از آنچه در مد و فرهنگ میگذرد مطلع شوید. ایجاد شبکه ای از طراحان و برندها می تواند به شما کمک کند تا دانشی در سطح تخصصی از محصولات ایجاد کنید.
برای اینکه واقعاً در صدر روندها بمانید، باید درک خوبی از تاریخ مد نیز داشته باشید. همانطور که می گویند، مد اغلب خود را تکرار می کند. درک منابع کلیدی، سبک ها و روندهای دوران گذشته می تواند برای الهام گرفتن مفید باشد.
ایده پردازی و ارائه استایلها
زمانی که برای یک پروژه طراحی استایل با شما تماس گرفته شده است، معمولاً به شما اطلاعات اولیهای داده می شود. این مساله ممکن است مستلزم این باشد که استایل برای چه رویدادی است، نوع سبک/زیبایی شناسی که باید به دست آید و هر نیاز دیگر.
می توانید از تحقیقات خود برای جمع آوری ایده ها برای مشتری خود استفاده کنید. شما همچنین باید آماده باشید که ویژگیهای اضافی، دلایل انتخاب های خود را با در نظر گرفتن ایده های آنها اضافه کنید. استایل کردن، واقعاً یک فرآیند مشارکتی است.
منبع یابی محصول
هنگامی که ایده های خود را نهایی کردید، باید محصولات را تهیه کنید تا آنها را به واقعیت تبدیل کنید. در این مرحله، داشتن شبکهای از برندها و خردهفروشانی که از نزدیک با آنها کار میکنید، کمک میکند. شما باید با نمایندگان روابط عمومی، نمایشگاه های برند و طراحان تماس بگیرید. پیدا کردن، قرض گرفتن و خرید لباس، کفش و لوازم جانبی (اکسسوری) برای گرد هم آوردن یک لباس. برای لباس های قرض گرفته شده، این مسئولیت استایلیست خواهد بود که مطمئن شود اقلام سالم و در شرایط خوب بازگردانده می شوند. عدم انجام این کار می تواند توانایی شما را برای کار با برندهای خاص در آینده محدود کند و بر شهرت شما تأثیر بگذارد. برخی از برندها نیز بسته به مشتری شما ممکن است اقلامی را برای هدیه انتخاب کنند.
تمرکز بر پایداری در صنعت مد، رویکرد موازی جدیدی را در این جنبه از استایل ایجاد کرده است. بسیاری از استایلیستها در حال حاضر نیاز دارند که به راحتی از اقلام قدیمی و را با جستجو در آرشیوهای طراحان داشته باشند، در حالی که همچنان میتوانند ظاهری تازه و متداول ایجاد کنند.
مشاوره
ارائه مشاوره برای طراحان لباس برای رسیدن به نتیجه نهایی مطلوب جنبه دیگری از فعالیت استایلیستها است. شما در این موقعیت شغلی میتوانید با مدیران هنری در مورد عکسبرداری مشورت کنید و از طریق ظاهری که در کنار هم قرار میدهید، به اجرای دیدگاه آنها برای عکاسی کمک کنید. همچنین ممکن است مجبور شوید با تیمهای آرایش مو و ظاهر و مدلهایی کار کنید تا مسیری را ارائه دهید که به شما امکان میدهد پیام صحیح به صورت بصری منتقل شود.
خرید شخصی
خرید شخصی جنبه دیگری از استایل است که باعث می شود شما با مشتری، معمولاً در یک محیط خرده فروشی، تک به تک کار کنید. گاهی اوقات استایلیست های شخصی در خانه برای یک خرده فروش کار می کنند و می توان قرار ملاقات ها را رزرو کرد. در طول یک خرید شخصی، ممکن است وظیفه پیدا کردن ظاهری منحصر به فرد برای یک رویداد، یا ایجاد تغییرات اساسی کمد لباس برای فصل آینده به شما داده شود.
پشتیبانی از پشت صحنه
اگر در حال طراحی یک عکس یا فشن شو هستید، کارهای زیادی برای انجام در پشت صحنه خواهید داشت. در کنار سازماندهی تمام ظاهرها، لباسها و محصولات، آنها را مشخص میکنید تا مطمئن شوید که با دید شما مطابقت دارند. همچنین میتوانید در مورد آرایش ظاهر و آرایش مو برنامهریزی کرده و به آنها توصیه کنید تا ظاهر خود را بهینه کنند.
چه چیزی یک استایلیست خوب مد را می سازد؟
استایلسازی کار سختی است، اما دیدن اینکه ایدههای شما زنده میشوند نیز میتواند فوقالعاده لذت بخش باشد. یک ظاهر طراحی مد، یک زمینه رقابتی شدید است. شما برای موفقیت، به اعتماد به نفس، عزم و انگیزه نیاز دارید، اما با این کار فرصت های بزرگی برای رشد و توسعه حرفه ای نیز به وجود می آید.
شما باید هنگام کار با مشتریان مختلف و انواع پروژه های مختلف سازگار باشید و در عین حال سبک شخصی و تخصص خود را حفظ کنید. ما به مهارت های ضروری که یک استایلیست مد عالی می سازد نگاه می کنیم!
مهارت های استایلیست مد
1. توجه به جزئیات
برای استایلیست بودن به یک حس خوب برای استایل کردن نیاز دارید، اما توجه به جزئیات کلید ظاهری است که به چشم می خورد!
شما باید به ترکیب بصری، نسبت ها و درک اینکه کدام موارد مکمل یکدیگر هستند، توجه داشته باشید. همچنین باید عواملی مانند مو، آرایش و اکسسوری را در نظر بگیرید. اغلب این جزئیات کوچک است که نگاه را به هم میکشاند. شما باید مراقب باشید که ظاهر را زیاد پر رنگ و یا کم رنگ نکنید و تعادلی بین این دو ایجاد کنید.
این توجه به جزئیات در صنعت نیز دخیل است. شما باید تغییرات کوچک کوچک در روندها را شناسایی کنید. روشهایی که رفتار مصرفکننده در آن تغییر میکند، کدام کالاها چیز بزرگ بعدی خواهند بود و آنهایی که از مد میافتند کدامند.
2. توانایی ایجاد روابط
ایجاد یک شبکه قوی برای تبدیل شدن به یک استایلیست موفق کاملاً حیاتی است. ملاقات با دیگران در صنعت به شما کمک می کند تا ارتباطات ارزشمندی ایجاد کنید و شهرت مثبتی برای خود ایجاد کنید. به عنوان یک استایلیست با مشتریان، طراحان، خرده فروشان، مدیران هنری و موارد دیگر کار خواهید کرد. شما باید بتوانید روابط کاری سازنده ای با طیف وسیعی از افراد ایجاد کنید تا بتوانید به چشم انداز خود و مشتری خود برسید.
داشتن یک شبکه کاری قوی در صنعت همچنین به این معنی است که منبع یابی محصول به یک کار ساده تر تبدیل خواهد شد. ممکن است برندهای بیشتری مایل به هدیه یا وام دادن اقلام باشند. همچنین ممکن است به سادگی از برندهای مد بیشتری که گزینه های بیشتری را برای مشتریان شما ارائه می دهند آگاه باشید.
علاوه بر این، استایلیست ها اغلب برای دستیابی به مشتریان جدید به شیوه تبلیغی دهان به دهان تکیه می کنند. در حالی که ممکن است بواسطه فرش قرمزها یا مجلات مد توجه مشتریان جدیدی را جلب کنید، ولی بیشتر کسب و کار جدید شما از دوستان و همکاران مشتریان فعلی شما خواهد بود. ایجاد روابط معنادار در شبکه کاری شما احتمال این توصیه ها را بیشتر می کند.
3. سازگار
استایلیست شخصی عالی است اما به عنوان یک استایلیست باید همیشه مشتری خود را در ذهن داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که دیدگاه زیبایی شناختی خود را به عنوان یک استایلیست اصلاح کرده و سبک متمایز خود را با احساس یک شخص از خود ترکیب می کنید. این نه تنها به شما به عنوان یک استایلیست عالی شهرت می بخشد، بلکه به مشتریان شما کمک می کند تا از نظر ظاهری مطمئن و معتبر باشند (که اغلب نیمی از نبرد است).
همچنین باید با انواع مختلف رویدادها سازگار باشید. استایلی که برای یک رویداد فرش قرمز ایجاد میشود، برای استایلی که برای حضور در تلویزیون در طول روز ایجاد شده است، بسیار متفاوت خواهد بود. به فصل، مکان رویداد (در فضای باز/سرپوشیده؟)، حرکت مورد نیاز فکر کنید. اغلب لباسهای فرش قرمز بسیار محدودکننده هستند، برای رویدادی که پیادهروی یا رقصیدن لازم است، این ممکن است بهترین گزینه نباشد!
3. آگاهی تجاری
به عنوان یک استایلیست، باید دانش تقریباً گستردهای از طراحان، برندها و روندها داشته باشید. این نه تنها به شما در تهیه لباس کمک می کند، بلکه به شما کمک می کند تا استایل و ایده را جمع آوری کنید.
شما باید بتوانید روندهای جدید را پیش بینی کنید و مسیر آینده صنعت را با استفاده از داده های تجاری و سایر سیگنال های ظریف پیش بینی کنید. بدون آگاهی تجاری خوب از صنعت، انجام این کار بسیار دشوارتر خواهد بود. همچنین داشتن دانش کاری خوب در زمینه عکاسی و نور نیز بسیار مفید است، زیرا میتواند در صحنه فیلمبرداری بسیار سودمند باشد و درک کنید که لباسها در تصاویر چگونه به نظر میرسند.
4. سازمان و مدیریت زمان
حرفه استایلسازی هیجانانگیز و متنوع است، اما این بدان معناست که میتواند کار سختی نیز باشد. شما باید یک اخلاق کاری خوب و ذهنیت متمرکز داشته باشید، با توانایی انجام ضرب الاجل های بسیار فشرده. توانایی انجام چند کار نیز مهم است، به خصوص زمانی که برای مشتریان زیادی کار می کنید. مهارت های خوب مدیریت پروژه نیز به شما کمک خواهد کرد.
همه این مهارت ها در هنگام راه اندازی کسب و کار خود یا کار آزاد اهمیت بیشتری پیدا می کنند.
5. خلاقیت
یک ذهن مبتکر و تخیلی در یک حرفه خلاق، مانند یک استایل طراحی، کلید اصلی است. برای اینکه شهرت خود را به عنوان یک استایلیست ایجاد کنید، ظاهر شما باید متمایز باشد.
علاوه بر این به مهارت های ابتکاری خوب و حل مسئله نیاز دارید تا مشکلات را همانطور که به نظر می رسد برطرف کنید. به عنوان مثال، اگر یک آیتم در صحنه نمایش خراب شد، باید فکر کنید تا مشکل را برطرف کنید یا آن را تغییر دهید.
6. ارتباطات و کار تیمی
مهارت های ارتباطی با سایر افراد یکی دیگر از ضروریات یک استایلیست است. شما هر روز در کنار افراد مختلف کار خواهید کرد و اغلب برای هر پروژه ای که شروع می کنید به تیم های جدیدی خواهید پیوست. شما باید با مخاطبین مهم، از مشتریان جدید گرفته تا تیم های روابط عمومی در برندها، روابطی ایجاد و حفظ کنید.
شما همچنین باید خدمات مشتری عالی را به مشتریان خود ارائه دهید.
7. مهارت های دیجیتال
در دنیای آنلاینی که به طور فزاینده ای آنلاین می شود، اهمیت مهارت های دیجیتال را در حرفه مد و لباس دست کم نگیرید. شما نیاز به درک قوی از رسانه های اجتماعی و اصول بازاریابی دارید، به خصوص اگر می خواهید با مشتریان مشهور کار کنید.
مهارتهای فناوری اطلاعات و توانایی استفاده از نرمافزارهایی مانند نرمافزار Adobe Creative Cloud یا CaptureOne به شما کمک میکند تا یک نمونه کار چشمگیر برای مشتریان بالقوه ایجاد کنید یا الهامبخش تابلوهای نوینی برای پروژههای جدید باشید.
چگونه می توان یک استایلیست مد شد
در زمینه استایلسازی، مدارک تحصیلی معمولاً به اندازه مهارتهای خلاقانه و عملی مهم در نظر گرفته نمیشوند. بهتر است مجموعه ای از استایلها و پروژه هایی داشته باشید که توانایی های شما را به عنوان یک استایلیست به نمایش بگذارد. با این حال، تکمیل یک مدرک تحصیلی مربوطه می تواند به شما در انجام این کار از طریق پروژه ها و موقعیت های شغلی کمک کند.
در حالی که تجربه عنصری کلیدی است، شایان ذکر است که برخی از کارفرمایان از متقاضیان می خواهند که در زمینه مد یا ارتباطات تحصیل کرده باشند. تجربه کاری میتواند به شما مهارتهای دنیای واقعی بدهد، اما ترکیب آن با یک مدرک میتواند به تقویت تمرین شما و همچنین توسعه مهارتهای اضافی کمک کند.
صلاحیت ها
برای تبدیل شدن به یک استایلیست نیازی به آموزش رسمی یا صلاحیت ندارید، اما واقعاً می تواند در مراحل اولیه شغلی به شما کمک کند. درک نحوه عملکرد صنعت مد در پشت صحنه، تاریخچه سبکها، انواع مختلف پارچه ها و محصولات می تواند در کار شما مفید باشد.
یک دوره آموزشی می تواند به شما در یک زمینه رقابتی برتری دهد. با درک هنر و تاریخ مد، و همچنین عملکرد صنعت به طور کلی، به متمایز کردن خود از رقابت کمک خواهید کرد.
در آکادمی مد مهرازی، ما چندین دوره تخصصی مد داریم که میتواند به شما در راهاندازی حرفه طراحی مد کمک کند.
کارآموزی و سابقه کار
کسب تجربه و کار به عنوان دستیار یک استایلیست به این معنی است که می توانید از حرفه ای ها بیاموزید و همچنین شبکه ارتباطی خود را گسترش دهید. تجربه در صنعت معمولاً درهای بیشتری را نسبت به یک دوره یا مدرک خاص باز می کند.
رقابت شدید است، بنابراین با تجربه خود خلاق باشید. وبلاگ یا حساب رسانه اجتماعی خود را راه اندازی کنید. کارفرمایان و مشتریان جدید می خواهند نمونه هایی از کار شما را در یک نمونه کار یا در یک وب سایت ببینند.
دیدگاهتان را بنویسید