3Ds Max

   دوره سه بعدی سازی با مکس (3Ds Max)

 

   طول دوره: 45 ساعت

 

سرفصلهای دوره:

 

• جلسه اول: آشنایی با محیط نر افزار و مدیریت فایلها

   1-1 اجزای محیط  3dsMax
   2-1 مدیریت صفحه نمایش
   3-1 مدیریت فایلها (Managing Files)
 
• جلسه دوم: توانایی استفاده از ابزارهای تنظیمی صفحه نمایش
   1-2 آشنایی با محورها و نماها
   2-2 تغییر طرح (Viewports)
   3-2 تغییر ابعاد هر View نسبت به دیگر پنجره ها
   4-2 راهبری Viewports - Navigating View ports
 
• جلسه سوم : توانایی ساخت Object (بخش مقدماتی)
   1-3 چگونگی ساخت اشیا در 3ds Max
   2-3 ساخت اشیا استاندارد اولیه (Standard Primitives)
   3-3 تعیین اسم و رنگ یک شی و آشنایی با محیط Modify
   4-3 ساخت اشیا استاندارد اولیه توسعه یافته (Extended Primitives)
 
• جلسه چهارم : فراگیری نحوه انتخاب و تنظیم حالت نمایشی اشیا
   1-4 انتخاب اشیا به صورت دستی و انواع آن ( Region Selection و …)
   2-4 انتخاب اشیا بر اساس نام
   3-4 انتخاب اشیا بر اساس رنگ
   4-4 انتخاب اشیا بر اساس متریال
   5-4 تشکیل گروهی از اشیا (Grouping Objects)
   6-4 تغییر حالت نمایش اشیا (Hide, Unhide,… Objects)
   7-4 تثبیت اشیا (Freezing Objects)
 
• جلسه پنجم : توانایی Transform کردن اشیا
   1-5 ابزارهای تغییر دهنده (Transform Tools)
   2-5 گیزموهای تغییر دهنده (Transform Gizmo)
   3-5 جابه جا کردن یک شی
   4-5 چرخاندن یک شی
   5-5 تغییر دهنده مقیاس
   6-5 کپی سازی اشیا به صورت دستی (Cloning)
   7-5 کپی سازی اشیا به صورت دقیق (Array)
   8-5 هم راستایی اشیا (Align)
   9-5 آشنایی با Osnap ها
 
• جلسه ششم: آشنایی با فضای دو بعدی نرم افزار
   1-6 آشنایی با ترسیمات دو بعدی (Splines)
   2-6 آشنایی با مودیفایر Edit Spline و Edit ترسیمات دو بعدی
   3-6 آشنایی با زیر مجموعه های Spline Edit
   4-6 آشنایی با دستور سه بعدی ساز Extrude
 
• جلسه هفتم: توانایی ساخت Object (بخش پیشرفته)
   1-7 آماده سازی و تنظیم فایل Dwg جهت ورود به نرم افزار 3ds max
   2-7 طریقه ورود فایل مورد نظر (پلان نما و ...) به نرم افزار 3ds max
   3-7 طریقه ایجاد جزییات به حجم کلی (قرنیز، سقف کاذب و ...)
   4-7 آشنایی با دستور سه بعدی ساز Sweep
   5-7 آشنایی با دستور سه بعدی ساز Lathe
 
• جلسه هشتم: توانایی ساخت Object های ترکیبی (Compound Objects)
   1-8 آشنایی با دستور Loft
   2-8 آشنایی با دستور Boolean
   3-8 مقایسه دستور Boolean با Pro Boolean
   4-8 آشنایی با دستور Terrain جهت ایجاد توپوگرافی و عوارض زمین
 
• جلسه نهم: توانایی کار با دوربین
   1-9 ساخت دوربین ها
   2-9 تنظیم دوربین
   3-9 روش کار با دوربین ها
 
• جلسه دهم: توانایی انجام عملیات رندر (Rendering)
   1-10 آشنایی با منوی Render Setup
   2-10 تنطیم ابعاد تصویر خروجی
   3-10 آشنایی با فرمتهای مختلف تصویری
   4-10 رندر گرفتن از صحنه به صورت عکس (Single Frame)
   5-10 رندر گرفتن از صحنه به صورت فیلم (Animation)
 
• جلسه یازدهم: توانایی نور پردازی صحنه (داخلی و خارجی)
   1-11 آشنایی با نور های Standard
   2-11 طریقه ترسیم نورها
   3-11 آشنایی با اصول اولیه نور پردازی (چرخه نور)
   4-11 آشنایی با زیر مجموعه نورها (قالب بندی سایه ها، رنگ نور، جلوه های ویژه و...)
   5-11 آشنایی با موتور رندر  Mental ray
   6-11 آشنایی با نور محیطی Global Illumination
   7-11 آشنایی با نورهای Photometric
   8-11 آشنایی با نور  Day light جهت نور پردازی خارجی پروژه
   9-11 چگونگی نور پردازی داخلی با استفاده از نورهای Photometric
   10-11 ایجاد تصویر پس زمینه (Back ground)
 
• جلسه دوازدهم: توانایی کار با مواد (Materials)
   1-12 آشنایی با مواد (شناخت ماده)
   2-12 آشنایی با منوی ویرایش مواد (Material Editor)
   3-12 چگونگی ساخت مواد Standard
   4-12 استفاده از کتابخانه مواد (Material Libraries)
   5-12 چگونگی ایجاد مواد ترکیبی
   6-12 آشنایی با map های موجود
   7-12 آشنایی با زیر مجموعه Bitmap جهت تغییرات رنگ تصاویر
 
• جلسه سیزدهم: توانایی اصلاح در شبکه احجام
   1-13 آشنایی با Edit Poly
   2-13 آشنایی با زیر مجموعه Edit Poly
   3-13 اصلاح شبکه یک مدل
 
• جلسه چهاردهم: توانایی به کارگیری اصلاح کننده های اشیا
   1-14 طریقه استفاده از اصلاحگرها
   2-14 اعمال یک اصلاحگر روی شی
   3-14 ایجاد انحنا (Bend)
   4-14 ایجاد پیچش (Twist)
   5-14 مخروطی کردن شی (Taper)
   6-14 ایجاد برش روی شی (Slice)
   7-14 استفاده از چند اصلاحگر
   8-14 نحوه استفاده از Wall و آشنایی با تنظیمات مربوطه
 
• جلسه پانزدهم: توانایی متحرک سازی اشیا (Animation)
   1-15 آشنایی با مقدمات انیمیشن
   2-15 چگونگی مدیریت زمان و تولید انیمیشن
   3-15 ترکیب بندی زمان
   4-15 تنظیم فریمهای کلیدی (Key Frame)
   5-15 حرکت دوربین
   6-15 مشاهده انیمیشن با عملیات رندر

 

 

استاد: مهندس امیر اشکان راد